تحولات سوريه و پيشرفتهاي سياسي ائتلاف ملي در سطح بين المللي

2014-05-21 17:36

احمد جربا رئيس ائتلاف ملي سوريه با فرنسوآ اولاند رئيس جمهور فرانسه ديدار و گفتگو كرد.

فرانسوآ اولاند در يك كنفرانس مطبوعاتي بعد از اين ديدار گفت: ما در باره امكان دستيابي ائتلاف ملي سوريه به وسايلي كه بتواند از خودش دفاع بكند، گفتگو كرديم، نه فقط در برابر رژيم اسد، زيرا ارتش آزادي سوريه اكنون با نيروهاي تروريستي متعددي در نبرد است. 
فرانسوا اولاند بر حمايت «كامل و تمام‌عيار» فرانسه از ائتلاف ملي تأكيد كرد و گفت فرانسه ائتلاف ملي سوريه را نماينده مشروع مردم سوريه مي‌داند. من هم‌چنين تأييد كردم كه سفارت سوريه در فرانسه در اختيار ائتلاف قرار گيرد.
رئيس جمهور فرانسه افزود هر روز در سوريه قتل عام‌هايي صورت مي‌گيرد. رژيم (سوريه) از همة تسليحات ممكن و بعضاً از بدترين آن براي كشتار مردم سوريه استفاده مي‌كند و از كمك نيروهايي در خارج از سوريه برخوردار است. اين دليل ديگري براي حمايت ما از ائتلاف ملي است.

احمد جربا رئيس ائتلاف ملي سوريه نيز گفت زمان آن است كه حمايت مورد نياز از ما صورت گيرد تا بازوي نظامي‌مان را تقويت كنيم و بتوانيم با تمامي افراطيون و تروريست‌ها و در رأس آنها بشار اسد، مقابله كنيم. جربا افزود بشار اسد مي خواهد بر روي جمجمه هاي مردم سوريه به حكومتش ادامه دهد و ما به‌رغم امكانات محدودمان در حال نبرد با تروريسم بشار اسد هستيم. با حزب‌الله مي‌جنگيم، با مزدوران اعزامي از  عراق مي جنگيم كه توسط سپاه پاسداران (رژيم) ايران پشتيباني مي‌شوند.
اورينت-31 ارديبهشت

58 كشور با پيشنهاد فرانسه مبني بر ارجاع پرونده جنايتها در سوريه به دادگاه كيفري بين‌المللي موافقت كردند. "پل سيجر"، نماينده سوئيس در سازمان ملل، در نامه‌يي به نيابت از اين 58 كشور اعلام كرد كه " اين كشورها طرح فرانسه را تأييد مي‌كنند". قرار است شوراي امنيت روز پنج شنبه‌ به اين طرح رأي دهد. برخي از ديپلوماتها پيش‌بيني مي‌كنند كه روسيه و چين براي مقابله با اين طرح، از حق وتو استفاده كنند.گنادي گاتيلوف معاون وزير خارجه روسيه تلويحا اشاره كرد كه روسيه اين طرح را وتو خواهد كرد. 
روزنامه اليوم السابع (مصر) - 30 ارديبهشت

تلويزيون الجزيره گزارش داد: شهر حَلَب و حومه آن بطور وحشيانه اي توسط رژيم اسد، در حال بمباران است، هواپيماها و هليكوپترهاي جنگي، لحظه اي آسمان اين شهر را ترك نمي كنند نظاميان اسد با بيش از 40 بشكه انفجاري، شهرك ها و مناطق مسكوني حومه حَلَب را بمباران كردند. در يك جنايت جنگي ديگر، يك  بيمارستان صحرايي در شهرك تَلْ رَفْعَتْ را هدف قرار دادند. بر اثر اين بمبارانها، دهها تن از شهروندان سوري كشته و زخمي شدند.
الجزيره - 31 ارديبهشت

گردانهاي اپوزيسيون سوريه در حَلَب در چندين جبهه با نظاميان اسد درگير شدند و خسارات سنگيني به آنها وارد كردند. رزمندگان سوري چندين موضع نظاميان اسد را در منطقه راشِدين تصرف كردند و در حومه حَلَب حداقل 25 تن از نيروهاي دشمن را از پاي درآوردند. 
از سوي ديگر در استان حَما، گردانهاي اپوزيسيون سوريه، حمله نظاميان اسد به شهر مورِك را در هم كوبيدند و يك تانك و چند زرهي دشمن را منهدم كردند.
الجزيره - 31 ارديبهشت